zaterdag 12 oktober 2013

Onze rondes

We hebben weeral een interessante week achter de rug.  Er passeerde heel wat in onze rondes!
Victoria en Amaury hielden hun rupsen- en vlinderquiz. 
Ze kregen heel wat pluimen en tips van de klasgenoten.  Zo ontdekten onze quizmasters dat het belangrijk is om de score van de groepjes schriftelijk bij te houden. 


Lucaz nam een tijdje geleden deel aan een stratenloop.  Als aandenken kreeg hij een T-shirt van Chiquita.  Hij toonde dit aan de klas.  Er ontstond een boeiend klasgesprek over reclame en sponsors.  De vraag wat 'chiquita' betekent, bleef niet lang uit.
Kyra ging op onderzoek uit en bracht het antwoord op een leuke manier terug in de kring.  Benieuwd naar het antwoord?  Kijk op het prikbord en draai de vraag om, daar vind je het antwoord.
Het blijft ons toch boeien, want Levi vroeg zich dan af hoe het komt dat een bananenmerk deze naam kiest.  Tijdens vrije werktijd stuurde hij een mail naar Chiquita met zijn vraag.  Nu wachten op een antwoord.   
 

Tijdens de actuaronde vertelde Pieter ons dat een student uit Gent aan een eigenaardig experiment bezig was.  Hij wil weten hoe het voelt om blind, doof en zonder spraak te leven.  Hij zal telkens 1 week blind, 1 week doof en 1 week zonder spraak leven. 
Elias bracht de klas op de hoogte van de bootramp met vluchtelingen die gebeurde voor Lampedusa.  We staan stil bij het feit waarom sommige mensen vluchten uit hun land.  Elias maakte een tekening waarop hij duidelijk maakte waar de ramp gebeurde. 
 
Ricky bereidde tijdens zijn stille werktijd ook iets uit de actualiteit voor.  Hij lichtte de klas in dat laserpennen piloten kunnen verblinden.  Het is gevaarlijk omdat ze zo niet kunnen zien waar ze vliegen.  Een 25-jarige man werd opgepakt omdat hij naar vliegtuigen scheen.  Ricky haalde deze informatie van Karrewiet. 
 
Er werden ook enkele vrije teksten voorgesteld.  Kaydee las haar tekst 'de zee' voor en Quinlan zijn tekst over Londen.
In de rondes is er tijd om ideeën, problemen, pluimen en 'vind-ik-leuk'jes te bespreken.  Stilletjes aan merken we dat er naast het bespreken van problemen er ook plaats komt om pluimen aan elkaar te geven en voorstellen te doen.  Enkele puntjes die aan bod kwamen:
- enkele kinderen worden er op gewezen dat hun schoenen en pantoffels steeds in het rek horen te staan
- uitsluiten is niet leuk
- er is een voorstel om spulletjes te verkopen om centen voor de school in te zamelen (nog even wachten .. en we kunnen op cava- en truffelronde!)
- alle harde werkers tijdens SWT (en dat was iedereen!!)  worden bestoeft
- ook ruzies tussen enkele kinderen werd aangekaart, maar hierover werd een afspraak gemaakt.  In de ronde worden alleen zaken besproken die de hele of de meerderheid van de klas aanbelangt.
 
 
Bij familie Tomboy kwam de ananas als gespreksonderwerp (en ook in het echt) aan tafel: Hoe zou een ananas nu groeien?  Ze zochten het op.  Wodan was benieuwd of zijn klasgenoten het antwoord wisten.  De meerderheid dacht dat de ananas aan een boom groeide.  Wodan had een goede link bij om een filmpje te bekijken waarna we het antwoord wisten.  Nadat Mieke enkele vragen had gesteld, bekeken we het filmpje een tweede keer.  Het was een soort van begrijpend 'kijken'. 
Enkele wist-je-datjes over de ananas:
- het duurt gemiddeld 14 maanden tot de ananas klaar is om geoogst te worden
- de ananasplant wordt ongeveer 80 cm hoog
- de ananas is opgebouwd uit vele kleine vruchtjes
- de ananas mag je niet in de koelkast bewaren, het kan nl. niet tegen een temperatuur lager dan 7°C
- ongeveer 50 procent van de ananas is eetbaar
 
Tijdens de VWT gingen Levi, Wodan en Nikki naar een tuincentrum om nog enkele klasplanten aan te schaffen.  Ze stelden ze deze week voor in de ronde. 
Ze gaven nog enkele tips mee:
- de planten mogen niet met hun bladeren tegen het raam staan, anders kunnen ze verbranden of bevriezen
- ze mogen ook niet boven of vlakbij de verwarming staan.  Dan drogen ze snel uit.
- als de aarde in de pot, wit wordt, moet de plant dringend nieuwe potgrond
 
Enkele planten hadden in het begin van de week nog geen bloempot.  We deden een oproep via het agenda naar bloempotten (of bij andere bloempoten .. oei oei oei, potten is een robot-woord!) Wendy Torfs (mama van Joppe) postte een briefje voor in onze ronde.  Zij stelde ons de vraag hoe groot die bloempotten moesten zijn.  En kijk, dit was een belangrijke vraag, want Kaydee had ook bloempotjes bij, maar deze waren te klein.  We leerden de diameter van cirkels opmeten.  Ondertussen heeft elke plant een passende bloempot, want Kurdt bracht vrijdagochtend nog bloempotten mee. 



 
En plots ontdekte iemand dat op het etiket van een bloempot 'made in China' stond.  Jawel, het blijft ons fascineren! Prompt werden alle bloempotten omgekeerd.  Op een ander etiketje stond een tekening met daarop de hoogte en de diameter van de bloempot.  Quinlan merkte op dat er ook bij stond: 2,2 L.  En de nieuwe mand voor onze fruit -en koekenpotjes daar staan ook getallen in: wat zouden die betekenen? Dit geeft ons weer stof tot onderzoek. Helaas was het vrijdag en moeten we 2 dagen wachten, maar maandag vliegen we er weer in!  Dan gaan we verder op onderzoek! :-)



 
Tijdens de les 'levend rekenen' die volgde na het meten van de diameter van de bloempotten, probeerden we met passers cirkels te tekenen.  Er werd nogal gezwoegd, geen makkie hoor! Bij een mooi gelukt exemplaar duidden we het middelpunt, de diameter en de straal aan. 
 

 


2 opmerkingen:

  1. Dit ziet er super boeiend uit! Ik zou graag eens een dagje komen piepen in jullie klas :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb vorige week ook ontdekt hoe ananassen groeien :) er staan een stuk of 5 ananasplanten in mijn tuin... Fijn om jullie verhalen hier allemaal te lezen, zo blijf ik goed op de hoogte van het tuimelleven in Schoten! Merci :)

    BeantwoordenVerwijderen